Hellas

You are here

Share page with AddThis

Σκεφτόμαστε σαν παραγωγοί

Νέα
17.07.2012

Η νέα στρατηγική μας δημιουργεί επιπρόσθετη αξία 


Ο Γιάννης Αθανασόπουλος τονίζει ότι η νέα στρατηγική της εταιρείας θα αποδώσει σύντομα πολλούς περισσότερους καρπούς.

Έχουμε την τύχη να ζούμε και να είμαστε μπροστά σε έναν πολύ σημαντικό σταθμό, αυτόν της δημιουργίας της «One Syngenta»

«Η νέα στρατηγική της Syngenta απαιτεί απ’ όλους εμάς να σκεφτόμαστε σαν παραγωγοί». «Να μπορούμε να αντιλαμβανόμαστε τα προβλήματα και τις καλλιεργητικές τους ανησυχίες με ολιστική προσέγγιση». « Όταν πατάμε το χωράφι, θα πρέπει να δίνουμε και τις καλύτερες λύσεις», τονίζει σε συνέντευξή του στην Agrenda ο Διευθύνων Σύμβουλος της Syngenta Hellas, Γιάννης Αθανασόπουλος. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η εταιρεία είναι ο ίδιος ο παραγωγός, υπογραμμίζει ο κ. Αθανασόπουλος. «Βάζει τα ίδια μεγάλα στοιχήματα με αυτόν, ενώ καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της στρατηγικής της παίζει η ίδια η καθημερινότητα», συμπληρώνει.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Syngenta Ηellas, ο χώρος ευθύνης της οποίας εκτείνεται μέχρι την Κύπρο, την Αλβανία και το Κόσοβο, το όραμα του Ομίλου είναι, μέσα από ένα πλούσιο τεχνολογικό portfolio το οποίο εμπλουτίζεται συνεχώς, η αναζήτηση λύσεων που οδηγούν σε μεγαλύτερες αποδόσεις από λιγότερους πόρους και μάλιστα με τρόπο αειφόρο και περιβαλλοντικά ορθό. Εξάλλου, όπως λέει χαρακτηριστικά, η ελληνική θεώρηση της Syngenta συμβαδίζει με τη ρήση: «Οι ανεκπλήρωτες ανάγκες σημαίνουν για εμάς μεγάλες ευκαιρίες...».

 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΣΤΗ ΜΑΡΙΑ ΓΙΟΥΡΟΥΚΕΛΗ

Ποιο σημείο της νέας στρατηγικής του ομίλου σας θα χαρακτηρίζατε ως την αιχμή του δόρατος;
Η αιχμή του δόρατος της νέας μας στρατηγικής, που εφαρμόζεται παγκοσμίως από το 2011, συνοψίζεται σε τρεις επιλογές μας: Ενώνουμε τις τεχνολογικές μας πλατφόρμες, συγχωνεύουμε τις επιχειρηματικές μας μονάδες και εντείνουμε την παρουσία μας στο χωράφι.
Η νέα στρατηγική της Syngenta απαιτεί από όλους εμάς να σκεφτόμαστε ως παραγωγοί. Να μπορούμε να αντιλαμβανόμαστε τα προβλήματά τους και τις καλλιεργητικές τους ανησυχίες με ολιστική προσέγγιση.
Το τεράστιο εύρος τεχνολογιών μας, όπως οι σπόροι και η επένδυση σπόρων, τα προϊόντα ανάπτυξης φυτών, η φυτοπροστασία, τα ωφέλιμα έντομα, μας καθιστούν ως τη μοναδική εταιρεία στο χώρο που μπορεί να προσφέρει στον παραγωγό συνδυασμένες, καινοτόμες και ολοκληρωμένες λύσεις.
Επιπλέον με την παρουσία μας μέσα στο χωράφι και μέσα στην καλλιέργεια θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε επιπρόσθετη αξία σε όλους τους συνεργάτες μας, τους εμπόρους γεωργικών εφοδίων, τους παραγωγούς και τη διατροφική αλυσίδα. Όταν «πατάμε» το χωράφι, θα πρέπει να δίνουμε και τις καλύτερες λύσεις...

Στη Βουδαπέστη*, ακούσαμε για πολλά καινοτομικά προϊόντα. Δώστε μας μια μικρή γεύση.
Στη Βουδαπέστη είδατε μόλις κάποια λίγα δείγματα από τις πολλές καινοτόμες λύσεις της Syngenta. Λύσεις που παράχθηκαν μέσα από τη συνδυασμένη δράση των ανθρώπων της εταιρείας μας και τη συνεργασία τους με επιστημονικούς φορείς.
Να σας φέρω ένα παράδειγμα στην καλλιέργεια του καρπουζιού, όπου βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα Full Count στη Β. Αμερική, που παρέχει έτοιμα σπορόφυτα στους παραγωγούς, τα οποία προήλθαν από επενδεδυμένους σπόρους (τεχνολογία FarMore) και έτσι εξασφαλίζονται ομοιομορφία στο χωράφι, πρόληψη για εχθρούς και ασθένειες, μειωμένο κόστος και εργασία. Αυτό είναι ένα προϊόν συνδυασμού της συμβατικής Γενετικής με τη Χημεία.
Ένα άλλο παράδειγμα που είδαμε και μαζί στη Βουδαπέστη είναι οι ποικιλίες ντομάτας Angelle και Dunne. Δίνουν καρπό με έντονο άρωμα και πλούσια διατροφική αξία (λυκοπένιο) και απευθύνονται σε καταναλωτές οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα χρήματα ώστε να αποκτήσουν ένα γκουρμέ προϊόν. Είναι η νέα ιδέα για υγιεινά σνακς.
Στα σιτηρά, η Syngenta πρώτη ανέπτυξε υβρίδια για το κριθάρι, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της ζυθοποιίας, την παρασκευή ζυμών, άρτου και άλλων προϊόντων. Το Volume είναι υβρίδιο το οποίο προορίζεται για ζωοτροφή και έχει την υψηλότερη απόδοση στην Ευρώπη.

Ο σύγχρονος παραγωγός αλλά και οι έμποροι γεωργικών εφοδίων έχουν ανάγκη πλέον την εταιρεία που θα τους βοηθήσει λύσουν το σύνθετο πρόβλημα του καλλιεργείν.

Ας μιλήσουμε για φυτοπροστασία.
Μέχρι το 2015 η Syngenta θα λανσάρει μια ευρεία γκάμα προϊόντων. Όπως το SYN192, από μια νέα οικογένεια μυκητοκτόνων που θα χαρακτηρίζεται από νέο τρόπο δράσης. Παράλληλα, πολλά γνωστά φυτοπροστατευτικά προϊόντα μας, που ήδη κυκλοφορούν στην παγκόσμια αγορά, συμβάλλουν και στην ανάπτυξη των φυτών.
Το ζιζανιοκτόνο Axial (που κυκλοφορεί και στην Ελλάδα), το μυκητοκτόνο Seguris για την Septoria, το μυκητοκτόνο επένδυσης σπόρων Vibrance το οποίο βοηθά στην εγκατάσταση ισχυρού ριζικού συστήματος (αναμένεται έγκρισή του σε πολλές χώρες το 2012), το Affirm (με τη νέα δραστική ουσία emamectin), το οποίο κυκλοφορεί και στη χώρα μας με μεγάλη γκάμα εγκρίσεων σε οπωροκηπευτικά, αμπέλι, φράουλα αλλά και στο βαμβάκι. Το portfolio της εταιρείας συμπληρώνουν και προϊόντα για την ενίσχυση ποιότητας παραγωγής όπως αυτά με την δραστική ουσία azoxystrobin (Ortiva®, Amistar®) η οποία διατηρεί πράσινα τα φύλλα για έξτρα 8 ημέρες, αλλά και προϊόντα για την αντιμετώπιση αβιοτικών παραγόντων όπως το Moddus (στο στάδιο της επιμήκυνσης του βλαστού) το οποίο προσφέρει 11% καλύτερη απορρόφηση νερού και αζώτου από τις ρίζες.

Στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος πώς κινείστε;
Ειδικά σε αυτό το κομμάτι δεν ξέρω και από πού να αρχίσω και πού να τελειώσω. Έχουμε εγκαταστήσει ένα εκτενές πρόγραμμα τα τελευταία 5 χρόνια σε πολλές χώρες του κόσμου αλλά και στην Ελλάδα, το Operation Pollinator, το οποίο έχει στόχο την αύξηση των πληθυσμών των εντόμων επικονιαστών και κατά το οποίο περιμετρικά του χωραφιού δημιουργείται μια λωρίδα στην οποία σπέρνεται ένα μείγμα σπόρων από συγκεκριμένα φυτά που είναι ελκυστικά σε έντομα επικονιαστές.
Ταυτόχρονα αλλά και σε συνδυασμό με το Operation Pollinator, έχουμε αναπτύξει και άλλα προγράμματα που ενισχύουν τη βιοποικιλότητα και συμβάλλουν στην προστασία του νερού από πηγές ρύπανσης. Παράδειγμα το Heliosec της Syngenta είναι ένα απλό σύστημα βιο-καθαρισμού, που παρέχει έναν αποτελεσματικό τρόπο διαχείρισης των υγρών αποβλήτων, που προκύπτουν κατά τη διάρκεια καθαρισμού του μηχανικού εξοπλισμού, μετά από ψεκασμό φυτοπροστατευτικών προϊόντων στην καλλιέργεια, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί ένα εργαλείο διαχείρισης και μείωσης της χρήσης του νερού κατά τον καθαρισμό.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση της εταιρείας για την Ελλάδα;
Όπως έχω ξανατονίσει στην Agrenda αλλά και σε κάθε μας εκδήλωση, η μεγάλη πρόκληση για τη Syngenta Hellas είναι να βοηθήσουμε τους παραγωγούς να παράγουν περισσότερα ποιοτικά και ασφαλή προϊόντα από λιγότερους πόρους, με τρόπο αειφόρο και περιβαλλοντικά ορθό. Ο σύγχρονος παραγωγός αλλά και οι έμποροι γεωργικών εφοδίων δεν έχουν ανάγκη μόνο τα κατάλληλα εφόδια, αλλά έχουν ανάγκη πλέον την εταιρεία που θα τους βοηθήσει να δώσουν λύσεις στο σύνθετο πρόβλημα του καλλιεργείν, είτε αυτό λέγεται νομοθεσία, είτε λέγεται συμμόρφωση με την Οδηγία της Αειφόρου γεωργίας, είτε διάθεση γεωργικού προιόντος και εξαγωγές, είτε απαιτήσεις καταναλωτών για ασφάλεια και ποιότητα. Και ειδικά ο Έλληνας παραγωγός έχει ανάγκη την στήριξη και την εκπαίδευση για να μπορέσει να υιοθετήσει τις νέες προδιαγραφές ώστε να ανταγωνιστεί τους υπόλοιπους παραγωγούς παγκοσμίως.
Πιστεύω πως κάθε προϊόν, χημικό ή βιολογικό, το οποίο είναι αποτέλεσμα συνδυασμένης τεχνολογίας και που αποσκοπεί στην αντιμετώπιση ασθενειών και εχθρών προσφέροντας όμως και παράλληλη θρέψη ή αύξηση των οργανοληπτικών και διατροφικών χαρακτηριστικών, είναι αυτό που θα κάνει τη διαφορά και με τη μεγαλύτερη σημασία για τους μελλοντικούς Έλληνες καλλιεργητές. Ο Έλληνας παραγωγός και κάθε παραγωγός, όταν σκέφτεται το πρόβλημά του, δεν αναζητεί λύσεις μόνο μιας συγκεκριμένης τεχνολογίας, δεν έχει ανάγκη μόνο για ένα εντομοκτόνο ή μυκητοκτόνο, ή για ένα συγκεκριμένο σπόρο ή λίπασμα. Ο παραγωγός αναζητεί ολοκληρωμένη λύση για την καλλιεργειά του ανεξαρτήτως τεχνολογικής προέλευσης.
 

Όταν «πατάμε» το χωράφι, πρέπει να είμαστε σε θέση να δώσουμε και τιςκαλύτερες λύσεις. Ο παραγωγός αναζητεί ολοκληρωμένη λύση ανεξαρτήτως τεχνολογικής προέλευσης.

Το γενεαλογικό δένδρο της Syngenta, από το 1758 μέχρι σήμερα, περιλαμβάνει πολλές διαδρομές. Οι μεγάλοι σταθμοί;
Από το 1758 και την ίδρυση πρώτα της Geigy, μετά της Ciba, της Ciba Geigy, της Sandoz και αργότερα της ICI το 1926, μέχρι και σήμερα, περιλαμβάνει πολλές διαδρομές. Στην πολύχρονη αυτή πορεία υπάρχουν κάποια ορόσημα που διαμόρφωσαν την κουλτούρα αλλά και την ιστορία της εταιρείας μας, αλλά και που άλλαξαν τα δεδομένα της γεωργίας.
Αναφερόμενος σε σημαντικά τεχνολογικά επιτεύγματα, δεν μπορώ να παραλείψω την ανακάλυψη των εκλεκτικών ιδιοτήτων του alpha-napthylacetic οξέος το 1940, το οποίο οδήγησε στην σύνθεση του ζιζανιοκτόνου MCPA και 2,4-D. Επίσης το 1956 η εταιρεία έφερε στην αγορά την πρώτη τριαζίνη (ζιζανιοκτόνο βασισμένο στις δραστικές ουσίες simazine, atrazine) και για πρώτη φορά οι παραγωγοί απέκτησαν τη δυνατότητα να ελέγξουν τα ζιζάνια. Το 1975 και 1978 εισάγαμε στην αγορά αντίστοιχα το εκλεκτικό ζιζανιοκτόνο Dual® και το διασυστηματικό μυκητοκτόνο Ridomil® και το 1985 το Karate® ενώ σταθμός βεβαίως στην ιστορία μας ήταν η δυναμική ένταξή μας στην παγκόσμια αγορά σπόρων με τις εξαγορές της Rogers Seed Co, της Northrup King, της γερμανικής Zaadunie-Group και της Hilleshog. Δεν νομίζω πως θα έφτανε ένα ολόκληρο τεύχος για να περιγράψει τα μεγάλα μας τεχνολογικά επιτεύγματα και την συνεισφορά μας στη γεωργία.

Πέρυσι, το Νοέμβριο η Syngenta έκλεισε 10 χρόνια πετυχημένης πορείας, υπό την παρούσα δομή και μορφή. Ποια είναι τα μεγάλα «στοιχήματα που βάζει;
Πράγματι, τα 10 χρόνια που περάσανε για τη Syngenta ήταν πολύ επιτυχημένα. Και εάν κάτι μας κάνει ακόμα πιο υπερήφανους σε αυτή την εταιρεία είναι το όραμά της, οι αρχές της και η κουλτούρα της. Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη παγκοσμίως σε όλους τους εργαζομένους της εταιρείας μας, το 84% του ανθρώπινου δυναμικού δήλωσε υπερήφανο που δουλεύει στην εταιρεία και αυτό γιατί αναγνωρίζει μεταξύ άλλων και την ηθική ακεραιότητα και διαφάνεια με την οποία πορεύεται.
Με ρωτήσατε προηγουμένως ποια είναι τα ορόσημα στην πολύχρονη πορεία αυτής της εταιρείας. Νομίζω πως έχουμε την τύχη να ζούμε και να είμαστε μπροστά σε έναν ακόμα σημαντικό σταθμό, αυτόν της δημιουργίας της «One Syngenta». Της μεγάλης δηλαδή στρατηγικής μας απόφασης να συγχωνεύσουμε τις τεχνολογίες μας, τις δραστηριότητες και τις λειτουργίες μας, με γνώμονα την παραγωγή ολοκληρωμένων και πιο αποτελεσματικών λύσεων γρηγορότερα. Και ξέρετε η στρατηγική αυτή αλλά και το νέο επιχειρηματικό μοντέλο που οικοδομήσαμε πέρυσι ώστε να φέρει την στρατηγική αυτή εις πέρας, θα δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη Syngenta και θα την καταστήσει πάντα πρωτοπόρα απέναντι στους ανταγωνιστές της αλλά και στις μελλοντικές προκλήσεις. Όμως αυτή η ιστορικής σημασίας στρατηγική κίνηση θα μεγαλώσει την πίτα όλου του Agribusiness, καθώς οι καρποί της θα φέρουν επιπρόσθετη αξία σε όλο τον κλάδο. Το στοίχημά μας είναι να σταθούμε στους συνεργάτες των γεωργικών εφοδίων, στους παραγωγούς, στους φορείς της διατροφικής αλυσίδας και να συνεργαστούμε με όλους αυτούς τους εξωτερικούς επιστήμονες και συνεργάτες που μπορούν να συμβάλλουν στην αναβάθμιση και την αειφορία της γεωργίας. Το μεγάλο στοίχημα του Έλληνα παραγωγού είναι και δικό μας στοίχημα και η μεγάλη μας φιλοδοξία: Να βοηθούμε τους παραγωγούς να παράγουν ασφαλή και ποιοτικά προϊόντα, με βιώσιμο και περιβαλλοντικά ορθό τρόπο, ώστε να μπορέσουν να ικανοποιήσουν τον ολοένα αυξανόμενο πληθυσμό της ανθρωπότητας.
 

O Έλληνας Παραγωγός έχει ανάγκη τη στήριξη και την εκπαίδευση για να μπορέσει να υιοθετήσει τις νέες προδιαγραφές ώστε να ανταγωνιστεί τους υπόλοιπους παραγωγούς παγκοσμίως.

Πώς μια μεγάλη εταιρεία μπορεί να μπει στο μυαλό ενός παραγωγού;
Αυτή είναι και η πιο δύσκολη ερώτηση.
Θα έλεγα είναι αυτό που μας κρατάει ξάγρυπνους τα βράδια... Νομίζω όμως ότι την απάντηση σάς την έχω δώσει ήδη. Η Syngenta μπορεί να μπει στο μυαλό του παραγωγού και ήδη το κάνει. Σας προσκαλώ να παίξουμε ένα παιχνίδι:
Ας πούμε πως είστε ένας παραγωγός καλαμποκιού. Τι ανάγκες έχετε; Θέλετε καλό σπόρο, ένα αποδοτικό υβρίδιο για το χωράφι σας, που να φυτρώνει καλά να μην σαπίζει στο έδαφος ούτε να το τρώνε τα σκουλήκια στα πρώτα στάδιά του, που να έχει καλή πρώτη ανάπτυξη για να αντέξει τις κακουχίες. Ταυτόχρονα θέλετε να έχετε χωράφι καθαρό από ζιζάνια, να είναι το χωράφι σας αεροδρόμιο... Και να μαζέψετε τις ρόκες ξερές χωρίς πολλή υγρασία, ώστε να πουλήσετε σε μια καλή τιμή και να πάρετε ένα καλύτερο εισόδημα, εκτός πάλι εάν θέλετε ενσίρωμα. Και θέλετε και καλή παραγωγή, κιλά, πολλά κιλά... με καλό και βαρύ σπυρί. Ολα αυτά έχοντας ακολουθήσει ορθή διαχείριση, με ασφάλεια για τον χρήστη και τον καταναλωτή και σεβασμό στο περιβάλλον. Είμαι λοιπόν στη θέση να σας απαντήσω ότι σε όλα τα παραπάνω προβλήματα η Syngenta σας προσφέρει λύσεις.

Με ποιον ακριβώς τρόπο;
Η δουλειά ενός καλαμποκά εργαζόμενου στην εταιρεία μας είναι πρώτα να σας συμβουλέψει πώς να εξασφαλίσετε ισορροπημένη λίπανση και σωστή προετοιμασία του χωραφιού σας και να σας προτείνει και τον κατάλληλο σπόρο της δικής μας τεράστιας γενετικής τεχνολογίας (Famoso, Arma, Factor, Mitic κ.λπ.) με κατάλληλη επένδυση εφόσον αυτό απαιτείται (Cruiser), ώστε να αποφύγετε τα προβλήματα από εχθρούς εδάφους και με ταυτόχρονη ενδυνάμωση του φυτού. Μάλιστα επειδή η σπορά με επένδυση επιβάλλεται από τη νομοθεσία να γίνεται με ειδικά εξαρτήματα (deflectors) έχουμε τη λύση, καθώς υπάρχει ειδική πατέντα σχετικού εξοπλισμού για να βάλετε στο τρακτέρ. Εάν πάλι δεν απαιτείται επένδυση, η Syngenta σας παρέχει το κατάλληλο κοκκώδες εντομοκτόνο της, το Force.
Για τη ζιζανιοκτονία έχει να σας προτείνει και προφυτρωτικά ή νωρίς μεταφυτρωτικά ζιζανιοκτόνα (Gardoprim Gold, Lumax) και μεταφυτρωτικά ζιζανιοκτόνα (Elumis, Milagro, Callisto, Banvel και άλλα) αλλά και κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς θα σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τα απόβλητά σας και τη συλλογή των κενών πλαστικών μεταχειρισμένων συσκευασιών σας, καθώς σε όλη την Ελλάδα τρέχουμε ανάλογα προγράμματα. Τι πιστεύετε λοιπόν, εσείς, σκεφτόμαστε άραγε σαν εσάς;
Το παιχνίδι που παίξαμε είναι η πράξη στην καθημερινότητά μας σχεδόν για όλες τις καλλιέργειες στην Ελλάδα. Και σαφέστατα, υπάρχουν πολλές ανάγκες του παραγωγού που ακόμα δεν τις έχουμε εκπληρώσει. Ξέρετε, οι ανεκπλήρωτες ανάγκες σημαίνουν για εμάς μεγάλες ευκαιρίες... Και ακόμα δεν έχετε δει τίποτα, η νέα στρατηγική μας θα αποδώσει σύντομα πολλούς περισσότερους καρπούς.

 

* Η εκδήλωση της Βουδαπέστης ήταν η 2η σε μια σειρά πολλών άλλων για το πώς σχεδιάζει να ανταποκριθεί η Syngenta στις προκλήσεις της εποχής στον τομέα της φυτοπροστασίας και του γεννητικού υλικού, μέσω της καινοτομίας και της τεχνολογίας. Σε αυτή παρευρέθηκαν οι χώρες που απαρτίζουν την περιοχή South East Europe στην οποία ανήκει και η Syngenta Hellas.